بررسی احتمال وقوع کاویتاسیون در سازه ترمینال سرریز سد شهرچای به روش عددی
کد مقاله : 1080-IHA
نویسندگان
مرتضی کرامت *1، محمد مناف پور2
1دانشگاه ارومیه، دانشکده فنی مهندسی، گروه مهندسی عمران-سازه های هیدرولیکی
2دانشگاه ارومیه،دانشکده فنی مهندسی، گروه مهندسی عمران - سازه های هیدرولیکی
چکیده مقاله
از مهمترین سازه‌های هیدرولیکی وابسته به سد، سرریز بوده که وظیفه آن، تخلیه مطمئن آب مازاد مخزن به پایین‌دست، بدون وارد آمدن آسیب به جسم سد می‌باشد. پرتاب‌کننده‌های جامی شکل آزاد سازه پایانه یا ترمینال یک سرریز نیز، یکی از مهمترین سگمنت‌های سرریز بوده که استهلاک انرژی به وسیله پرتاب کردن جریان سیلابی موجود در سرریز را عهده‌دار می‌باشند. در این بین،کاویتاسیون یکی از مهمترین عوامل در تخریب سازه پایانه بوده که بررسی احتمال رخداد آن و متعاقباً، اتخاذ تمهیدات لازم در راستای کاهش اثرات مربوطه، همواره یکی از ضروریات طرح یک سرریز می‌باشد. در این تحقیق، به بررسی احتمال وقوع پدیده فوق در سازه ترمینال سرریز سد شهرچای، با استفاده از دو مدل عددی و آزمایشگاهی، و همچنین در سیلاب‌های با دبی مختلف می‌پردازیم. در نتیجه، پس از مدل‌سازی عددی در نرم‌افزار Flow-3D و تحلیل جریان، مشخص گردیدکه در دبی 423cms ، در بخش انتهایی سرسره جام (قبل از شروع باکت) وقوع پدیده کاویتاسیون، حتمی بوده و این در حالیست که احتمال رخداد کاویتاسیون در مدل آزمایشگاهی به طور کلی مردود دانسته شده است.
کلیدواژه ها
فلیپ باکت، Flow-3D، کاویتاسیون، سرریز سد
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی