تاثیر پایه پلهای روی لبه شیبشکنقائم بر فشارهای جانبی قبل و بعد از پرشهیدرولیکی |
کد مقاله : 1122-IHA |
نویسندگان |
پریسا عبادزاده، جعفر سایانی *، رسول دانشفراز دانشگاه مراغه |
چکیده مقاله |
کاربرد پایه پل در مهندسی هیدرولیک جهت کنترل و تنظیم جریان حائز اهمیت است. در تحقیق حاضر، تأثیر تنگشدگی بر عملکرد هیدرولیکی شیبشکن قائم با استفاده از روش حجم محدود(VOF) بهصورت عددی بررسی شده است. مدلهای جریان آشفته با استفاده از مدلهای k-ε و RNG تحلیل گردید. شیبشکنهای قائم بدون تنگشدگی و دارای تنگشدگی با نسبتهای مختلف L/Z (که L نشاندهنده طول کلی فاصله تنگشدگیها و Z طول عرضی پایه الحاقی است) ۲.۵، ۳، ۳.۵ و ۴ مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که تنگشدگیها تأثیر مستقیمی بر پارامترهای هیدرولیکی، بهویژه فشارهای جانبی تحمیل شده از عمق نسبی و سرعت جریان در نواحی قبل و بعد از پرش هیدرولیکی دارند. بیشترین کاهش عمق جریان در پاییندست برای نسبت L/Z=2.5 به میزان ۱۲.۰۶ درصد نسبت به حالت بدون تنگشدگی مشاهده شد، که نشاندهنده نقش مؤثر تنگشدگی در کاهش فشارهای جانبی است. نتایج این تحقیق میتواند در مطالعات آینده تاثیری قابل توجهی داشته باشد. کلمات کلیدی: فشار جانبی، شیبشکنقائم، پایهی پل |
کلیدواژه ها |
فشار جانبی، شیبشکنقائم، پایهی پل |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |